Raport szczegółowy badania audytowego
- Nazwa badanego serwisu: http://www.tribiochem.pl/
- Adres serwisu: http://www.tribiochem.pl/
- Nazwa jednostki: Wydział Chemii
Uzyskana ocena: 8.53 / 10
Badanie przeprowadził zespół IT Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW
Pytania proszę kierować na adres e-mail: it.bon@uw.edu.pl, tel.: (22) 55 20 843
- Data zakończenia badania: 2023-10-02
- Audytorzy: Jacek Rymkiewicz, Sławomir Rzepecki, Sylwester Piekarski, Krzysztof Busłowicz,
- Badanie zatwierdził: Jacek Rymkiewicz
- Administrator Dostępności Cyfrowej UW: Jacek Rymkiewicz
e-mail: dostepnosc.cyfrowa@uw.edu.pl, tel.: (22) 55 24 218
Poniżej zamieszczono informacje opisujące stan dostępności cyfrowej badanego serwisu na dzień zakończenia badania audytowego. Pominięto obszary, które nie miały zastosowania w badanym serwisie. Dla każdego obszaru wskazano ogólną ocenę (OK/WYŁĄCZENIE/PROBLEM/BŁAD). Kliknięcie w nazwę obszaru rozwinie szczegółowe informacje o tym obszarze: pytania audytowe, wykryte problemy oraz dodatkowe wskazówki pomocne w ich usunięcie. W wybranych sytuacjach informacje te zostały podzielone na wspólne dla całego serwisu oraz odnoszące się jedynie do wybranych podstron.
W sytuacji wątpliwości czy potrzeby dodatkowych wyjaśnień prosimy o kontakt z zespołem audytowym IT BON.
Obszar 1: Tytuły podstron - OK
- Czy każda podstrona w pasku tytułowym okna przeglądarki wyświetla unikatowy zgodny z prezentowaną na stronie treścią tytuł oraz nazwę serwisu?
- Czy na każdej podstronie zachowana jest kolejność tych informacji tzn. Najpierw nazwa podstrony a następnie tytuł serwisu?
- Czy po otwarciu kilku podstron w przeglądarce, przełączanie pomiędzy nimi jest zrozumiałe?
Obszar 2: Kotwice (linki typu skoczki w obrębie strony) - Problem
- Czy zawarte na stronie wewnętrzne odsyłacze przenoszą fokus ScreenReadera do właściwego miejsca?
- Czy ich nazwy są adekwatne do obszarów, do których one prowadzą?
- Ocena: Problem
-
Uwagi wspólne dla całego serwisu:
- Link do przeskoczenia do treści strony posiada komunikat w języku angielskim.
Obszar 3: Linki - Błąd
- Czy wszystkie linki posiadają tekstowy opis?
- Czy w obrębie wyświetlonej strony ich opisy się nie powtarzają co może utrudnić ich identyfikację?
- Ocena: Błąd
-
Uwagi wspólne dla całego serwisu:
- Serwis posiada odnośniki kontekstowe, których treść nie informuje jednoznacznie o celu.
- Serwis posiada odnośniki do pobrania dokumentów bez informacji o ich formacie.
- Serwis posiada odnośniki, które nie informują o otwarciu podstrony w nowym oknie.
Obszar 4: Definicja języka/języków strony - OK
- Czy na stronie występuje prawidłowy znacznik określający jej język?
- Czy po przełączeniu języka strony screenreader przełącza także język syntezatora mowy?
Obszar 5: Nagłówki - Błąd
- Czy każda strona posiada nagłówek pierwszego poziomu?
- Czy używane na stronach nagłówki zachowują swoją gradację?
- Czy dobrze dzielą stronę na sekcje?
- Czy w całym serwisie zachowana jest ich identyczna struktura?
- Czy poruszając się przy ich pomocy możesz zorientować się w układzie strony?
- Czy za ich pomocą jesteś w stanie dotrzeć do każdego obszaru strony?
- Ocena: Błąd
-
Uwagi wspólne dla całego serwisu:
- W serwisie występują problemy z właściwą definicją struktury nagłówków.
- Strony serwisu posiadają tytuły nie oznaczone znacznikami nagłówków.
Obszar 6: Alternatywne opisy dla grafiki - OK
- Czy wszystkie elementy graficzne, które nie są elementami ozdobnymi posiadają alternatywne opisy?
- Zwróć szczególną uwagę na graficzne elementy sterujące. Czy program odczytu ekranu odczytuje wszystkie ważne elementy graficzne i czy czegoś nie pomija?
- Czy bardziej złożone elementy graficzne zostały wyposażone w dłuższy opis?
- Czy ozdobne elementy graficzne są pomijane (posiadają pusty opis alternatywny)?
Obszar 7: Formularze - OK
- Czy formularze są prawidłowo oznaczone znacznikami formularza i czy screenreader bez problemu je na stronie odnajduje?
- Czy struktura formularza jest logiczna (logiczna kolejność pól)?
Obszar 8: Pola formularzy - OK
- Czy każde pole w formularzu jest powiązane z tekstową etykietą, albo posiada tekst alternatywny i czy screenreader je odczytuje?
- Czy program odczytu ekranu ma dostęp do każdego pola i czy mają one logiczny układ?
- Czy screenreader odczytuje wyświetlone w nim informacje – dotyczy to przede wszystkim list rozwijanych. Czy po wybraniu z listy rozwijanej elementu strona automatycznie się nie przeładowuje?
- Czy wszystkie zdarzenia rozwinięcia i zwinięcia się list przez program odczytu ekranu są sygnalizowane?
- Czy do każdego pola można dotrzeć z klawiatury?
- Czy prawidłowo są odczytywane stany takich elementów jak pola wyboru i przyciski radiowe?
- Czy program odczytu ekranu nie jest w jakimś polu blokowany?
- Czy w każdym polu edycyjnym można bez problemu pisać?
- Czy podpowiedzi są przez screenreader odczytywane i czy nie przeszkadzają one przy wypełnianiu formularza?
- Czy przyciski graficzne formularzy mają alternatywne opisy tekstowe i czy program odczytu ekranu je odczytuje?
- Czy wyraźnie są oznaczone pola konieczne do wypełnienia i czy program odczytu ekranu to sygnalizuje?
Obszar 9: Obsługa błędów formularza - OK
- Czy informacje o braku wypełnionego pola, albo o nieprawidłowym wpisie danych są sygnalizowane w sposób dostępny dla screenreadera, i czy nie mają wyłącznie wizualnej formy?
- Czy informacje o błędach są umieszczane przy polu, którego one dotyczą?
- Czy wyświetlane okna komunikatów są przez screenreader odczytywane i czy przy użyciu klawiatury można wybrać znajdujące się w nich przyciski?
- Czy formularz jest odporny na błędy, tzn. Czy wprowadzenie błędnej danej, niewprowadzenie danej obowiązkowej lub inne przeładowanie formularza nie powoduje utraty danych i ponownego ich wprowadzenia?
Obszar 10: Pozostałe elementy sterujące strony - OK
- Czy pozostałe dynamiczne elementy strony takie jak zakładki i inne elementy rozwijane, są obsługiwane przy użyciu screenreadera?
- Czy program odczytu ekranu sygnalizuje związane z nimi zdarzenia np. Wyświetlenie, lub ukrycie tekstu, albo przełączenie zakładki?
- Czy przy użyciu screenreadera można się zorientować, która zakładka jest wybrana i jaki element jest zwinięty, albo rozwinięty?
Obszar 12: Akapity tekstowe - OK
- Czy treść strony została dobrze podzielona akapitami i czy przy użyciu screenreadera można się po nich poruszać?
- Czy jakieś treści np. Daty, lub godziny nie są odczytywane w nieprawidłowy sposób, czy screenreader nie odczytuje kolejnych ich cyfr w osobnych liniach?
- Czy dane, które nie są tabelaryczne nie zostały wyświetlone w postaci tabeli?
Obszar 13: LandMarki - OK
- Czy na stronie są prawidłowo wstawione znaczniki landmarków?
- Czy strona w ogóle posiada zdefiniowane elementy semantyczne definiujące obszary strony (znaczniki html5: obszar nagłówka/stopki/nawigacji/artykułu)
Obszar 16: Dostępność wszystkich elementów na stronie - OK
- Czy jakieś miejsca na stronie nie zostały ukryte przed dostępem dla screenreadera a jeżeli tak, to czy zostały stworzone alternatywne mechanizmy?
Obszar 20: Odtwarzacze multimediów - OK
- Czy osadzone na stronie odtwarzacze multimediów są przez screenreader obsługiwane?
- Czy screenreaderem można nimi sterować?
- Czy posiadają klawisze skrótów ułatwiające sterowanie nimi?
Obszar 23: Wyszukiwanie w serwisie - OK
- Czy serwis wyświetla informację o braku znalezionych treści?
- Czy wyniki wyszukiwania są poprzedzone znacznikiem nagłówka i czy szybko można do nich dotrzeć?
- Czy łatwo można odczytać ile wyników zostało znalezionych?
- Czy każdy kolejny wynik został poprzedzony znacznikiem html takim jak nagłówek, element listy, link, który z poziomu screenreadera umożliwia szybkie poruszanie się po ich liście?
- Czy jeżeli wyniki są porcjowane to w łatwy sposób można dotrzeć do linków wyświetlających kolejne ich porcje?
Obszar 24: Dostępność materiałów zamieszczonych na stronie - Problem
- Czy wszystkie zamieszczone na stronie materiały są dostępne dla programów odczytu ekranu?
- Czy do zawartych na stronie filmów przygotowana została audiodeskrypcja, którą na życzenie można włączyć, albo tekstowy opis akcji?
- Czy materiały w postaci plików, które można pobrać ze strony są dostępne dla czytników ekranu?
- Ocena: Problem
-
Uwagi wspólne dla całego serwisu:
- Serwis może zawierać materiały wideo bez napisów.
Obszar 25: Mapa serwisu, logika i zrozumiałość struktury, łatwość odnajdywania informacji - Wyłączenie
- Czy serwisu posiada mapę strony lub inny spis treści wszystkich działów tematycznych?
- Czy struktura treści strony jest zrozumiała?
- Czy informacje na stronie zorganizowane są w sposób logiczny, intuicyjny, umożliwiający ich łatwe odnajdywanie?
- Czy strona posiada kontakt do administratora strony?
- Czy elementy o tej samej funkcjonalności są identyfikowalne w analogiczny sposób?
- Ocena: Wyłączenie
-
Uwagi wspólne dla całego serwisu:
- Serwis nie posiada mapy stron.
Obszar 26: Inne zauważone problemy związane z dostępnością dla Screen Readera (opis i wskazanie miejsca) - OK
Obszar 27: Kontrasty i kolorystyka strony - Problem
- Czy spełnione są minimalne wymogi kontrastu dla elementów tekstowych oraz aktywnych elementów graficznych tj. Graficzne przyciski?
- Czy dla dla zwykłych czcionek i istotnych informacji prezentowanych graficznie kontrast do tła wynosi przynajmniej 4,5:1 ?
- Czy dla dużej czcionki (ponad 18 punktów lub 14 punktów czarnym kolorem) kontrast do tła wynosi przynajmniej 3:1?
- Ocena: Problem
-
Uwagi wspólne dla całego serwisu:
- Serwis posiada elementy nie spełniające wymogów kontrastu.
Obszar 28: Widoczność fokusu klawiatury - OK
- Czy fokus klawiatury jest widoczny dla wszystkich aktywnych elementów serwisu?
Obszar 29: Dostępność elementów klikalnych - OK
- Czy wszystkie elementy aktywne, wyzwalane wskazaniem kursora lub fokusem są prawidłowo obsługiwane z klawiatury (umożliwiają odrzucenie/zatwierdzenie/pominięcie)?
- Czy strona nie posiada pułapek fokusa (obszaru, z którego nie jest możliwe wyjście jedynie za pomocą klawiatury)?
- Czy wszystkie elementy interfejsu użytkownika są jednoznacznie identyfikowalne poprzez ich nazwy/etykiety ?
Obszar 30: Elementy dynamiczne strony - OK
- Dostępność elementów rozwijalnych dla screenreaderów, oraz dla różnych sposobów dostępu (klawiatura, mysz)?
- Treści ładowane dynamicznie (dostępność dla screenreaderów, informacja dla screenreaderów o zmianie treści)
Obszar 32: Responsywność (RWD) - OK
- (Możliwość skalowania czcionki, dynamiczne dopasowanie zawartości do wielkości ekranu)?
- Czy strona umożliwia skalowanie czcionki?
- Czy strona pozostaje czytelna po podwojeniu wielkości czcionki?
- Czy tekst po przeskalowaniu prawidłowo zawija się do obszaru dostępnego okna?
- Czy układ treści nie wymusza orientacji wyświetlania?
Obszar 33: Wyróżnienie linków i innych istotnych elementów strony - OK
- Czy odnośniki w treści są prawidłowo wyróżnione (dodatkową cechą poza kolorem)?
- Czy ważne informacje, np. W formularzach, są właściwie wyróżnione (nie tylko kolorem)?
- Czy elementy o tej samej funkcjonalności są identyfikowalne w analogiczny sposób?
Obszar 34: Logiczna kolejność fokusu klawiatury - OK
- Czy poruszając się za pomocą klawisza TAB kolejność poruszania się fokusa jest logiczna?
Obszar 35: Walidacja html/css - OK
- Czy nie występują błędy HTML (nie domknięte znaczniki, źle zagnieżdżone znaczniki)
Obszar 36: Odstępy w tekście - OK
- Czy odstęp między wierszami wynosi co najmniej 1.5 krotność rozmiaru czcionki?
- Czy odstęp pomiędzy akapitami wynosi co najmniej 2 krotność rozmiaru czcionki?
- Czy odstęp pomiędzy literami wynosi co najmniej 0,12 krotność rozmiaru czcionki?
- Czy odstęp między wyrazami wynosi co najmniej 0,16 - krotność rozmiaru czcionki
Obszar 42: Stałe elementy strony - OK
- Czy stałe elementy strony występują w tym samym, względnym porządku na wszystkich podstronach.?
- Np. Link skocz do treści zawsze na początku strony
Obszar 43: Konsekwentna identyfikacja elementów strony - OK
- Czy elementy mające taką sama funkcjonalność są tak samo identyfikowalne/opisane?
- Czy podobne elementy o innej funkcjonalności mają inne, właściwe dla funkcjonalności opisy?
Obszar 44: Dostępność interfejsu użytkownika - OK
- Czy wszystkie elementy interfejsu użytkownika są zrozumiałe/czytelne?
- Czy graficzne przyciski posiadają odpowiedni label oraz title odpowiadający funkcji danego elementu?
- Czy prezentacja komunikatów jest zrozumiała także przy użyciu technologii wspomagających (np. Graficzne oznaczenie zaznaczenia czy rejestracji posiada tekstowy odpowiednik)?