Raport szczegółowy badania audytowego

  • Nazwa badanego serwisu: Testowa Jacek
  • Adres serwisu: jacek.bon.uw.edu.pl
  • Nazwa jednostki: Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami

Uzyskana ocena: 2.12 / 10

Badanie przeprowadził zespół IT Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW

Pytania proszę kierować na adres e-mail: it.bon@uw.edu.pl, tel.: (22) 55 20 843

  • Data zakończenia badania: 2024-12-09
  • Audytorzy: Jacek Rymkiewicz,
  • Badanie zatwierdził: Jacek Rymkiewicz
  • Administrator Dostępności Cyfrowej UW: Jacek Rymkiewicz
    e-mail: dostepnosc.cyfrowa@uw.edu.pl, tel.: (22) 55 24 218

Poniżej zamieszczono informacje opisujące stan dostępności cyfrowej badanego serwisu na dzień zakończenia badania audytowego. Pominięto obszary, które nie miały zastosowania w badanym serwisie. Dla każdego obszaru wskazano ogólną ocenę (OK/WYŁĄCZENIE/PROBLEM/BŁAD). Kliknięcie w nazwę obszaru rozwinie szczegółowe informacje o tym obszarze: pytania audytowe, wykryte problemy oraz dodatkowe wskazówki pomocne w ich usunięcie. W wybranych sytuacjach informacje te zostały podzielone na wspólne dla całego serwisu oraz odnoszące się jedynie do wybranych podstron.

W sytuacji wątpliwości czy potrzeby dodatkowych wyjaśnień prosimy o kontakt z zespołem audytowym IT BON.

  • Czy każda podstrona w pasku tytułowym okna przeglądarki wyświetla unikatowy zgodny z prezentowaną na stronie treścią tytuł oraz nazwę serwisu?
  • Czy na każdej podstronie zachowana jest kolejność tych informacji tzn. Najpierw nazwa podstrony a następnie tytuł serwisu?
  • Czy po otwarciu kilku podstron w przeglądarce, przełączanie pomiędzy nimi jest zrozumiałe?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Strony serwisu posiadają nierozróżnialne tytuły.
    • W serwisie występują strony, których tytuły są nierozróżnialne lub nie są adekwatne do treści stron.
    • Serwis oparty jest na ramkach, które nie posiadają tytułów.

  • Czy zawarte na stronie wewnętrzne odsyłacze przenoszą fokus ScreenReadera do właściwego miejsca?
  • Czy ich nazwy są adekwatne do obszarów, do których one prowadzą?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Serwis nie posiada odnośników umożliwiających bezpośrednie przejście do treści stron.

  • Czy wszystkie linki posiadają tekstowy opis?
  • Czy w obrębie wyświetlonej strony ich opisy się nie powtarzają co może utrudnić ich identyfikację?
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Serwis posiada powtórzone linki.

  • Czy na stronie występuje prawidłowy znacznik określający jej język?
  • Czy po przełączeniu języka strony screenreader przełącza także język syntezatora mowy?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Na stronach serwisu nie określono znacznika języka.

  • Czy każda strona posiada nagłówek pierwszego poziomu?
  • Czy używane na stronach nagłówki zachowują swoją gradację?
  • Czy dobrze dzielą stronę na sekcje?
  • Czy w całym serwisie zachowana jest ich identyczna struktura?
  • Czy poruszając się przy ich pomocy możesz zorientować się w układzie strony?
  • Czy za ich pomocą jesteś w stanie dotrzeć do każdego obszaru strony?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Strony serwisu nie posiadają nagłówka H1.

  • Czy wszystkie elementy graficzne, które nie są elementami ozdobnymi posiadają alternatywne opisy?
  • Zwróć szczególną uwagę na graficzne elementy sterujące. Czy program odczytu ekranu odczytuje wszystkie ważne elementy graficzne i czy czegoś nie pomija?
  • Czy bardziej złożone elementy graficzne zostały wyposażone w dłuższy opis?
  • Czy ozdobne elementy graficzne są pomijane (posiadają pusty opis alternatywny)?
  • Ocena: OK

  • Czy formularze są prawidłowo oznaczone znacznikami formularza i czy screenreader bez problemu je na stronie odnajduje?
  • Czy struktura formularza jest logiczna (logiczna kolejność pól)?
  • Ocena: OK

  • Czy każde pole w formularzu jest powiązane z tekstową etykietą, albo posiada tekst alternatywny i czy screenreader je odczytuje?
  • Czy program odczytu ekranu ma dostęp do każdego pola i czy mają one logiczny układ?
  • Czy screenreader odczytuje wyświetlone w nim informacje – dotyczy to przede wszystkim list rozwijanych. Czy po wybraniu z listy rozwijanej elementu strona automatycznie się nie przeładowuje?
  • Czy wszystkie zdarzenia rozwinięcia i zwinięcia się list przez program odczytu ekranu są sygnalizowane?
  • Czy do każdego pola można dotrzeć z klawiatury?
  • Czy prawidłowo są odczytywane stany takich elementów jak pola wyboru i przyciski radiowe?
  • Czy program odczytu ekranu nie jest w jakimś polu blokowany?
  • Czy w każdym polu edycyjnym można bez problemu pisać?
  • Czy podpowiedzi są przez screenreader odczytywane i czy nie przeszkadzają one przy wypełnianiu formularza?
  • Czy przyciski graficzne formularzy mają alternatywne opisy tekstowe i czy program odczytu ekranu je odczytuje?
  • Czy wyraźnie są oznaczone pola konieczne do wypełnienia i czy program odczytu ekranu to sygnalizuje?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Pola formularza nie posiadają etykiet lub etykiety zostały błędnie powiązane z polami.

  • Czy treść strony została dobrze podzielona akapitami i czy przy użyciu screenreadera można się po nich poruszać?
  • Czy jakieś treści np. Daty, lub godziny nie są odczytywane w nieprawidłowy sposób, czy screenreader nie odczytuje kolejnych ich cyfr w osobnych liniach?
  • Czy dane, które nie są tabelaryczne nie zostały wyświetlone w postaci tabeli?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Serwis posiada treści nie spełniające minimalnych wymogów odstępów.

  • Czy strona automatycznie się nie odświeża a jeżeli tak, to czy proces ten można wstrzymać?
  • Czy odświeżające się na stronie informacje są przez screenreader prawidłowo odczytywane?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • W serwisie występują automatycznie odświeżane treści, które nie informują programu odczytu ekranu o zmienionej treści.

  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Serwis posiada zduplikowane identyfikatory, które powodują problemy w czytnikach ekranu.

  • Czy spełnione są minimalne wymogi kontrastu dla elementów tekstowych oraz aktywnych elementów graficznych tj. Graficzne przyciski?
  • Czy dla dla zwykłych czcionek i istotnych informacji prezentowanych graficznie kontrast do tła wynosi przynajmniej 4,5:1 ?
  • Czy dla dużej czcionki (ponad 18 punktów lub 14 punktów czarnym kolorem) kontrast do tła wynosi przynajmniej 3:1?
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Serwis może wymagać przełączenia w specjalny tryb kontrastowy dla spełnienia wymogów kontrastu.

  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Strona główna zawiera treści umieszczane na ilustracjach, które mogą nie spełniać wymogów kontrastu.