Raport szczegółowy badania audytowego

  • Nazwa badanego serwisu: Szablon strony #1 dla jednostek UW
  • Adres serwisu: https://demo1.ckc.uw.edu.pl/
  • Nazwa jednostki: Centrum Kompetencji Cyfrowych Uniwersytetu Warszawskiego

Uzyskana ocena: 4.39 / 10

Badanie przeprowadził zespół IT Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami UW

Pytania proszę kierować na adres e-mail: it.bon@uw.edu.pl, tel.: (22) 55 20 843

  • Data zakończenia badania: 2022-01-13
  • Audytorzy: Jacek Rymkiewicz, Sławomir Rzepecki, Sylwester Piekarski, Krzysztof Busłowicz,
  • Badanie zatwierdził: Sławomir Rzepecki
  • Administrator Dostępności Cyfrowej UW: Jacek Rymkiewicz
    e-mail: dostepnosc.cyfrowa@uw.edu.pl, tel.: (22) 55 24 218

Poniżej zamieszczono informacje opisujące stan dostępności cyfrowej badanego serwisu na dzień zakończenia badania audytowego. Pominięto obszary, które nie miały zastosowania w badanym serwisie. Dla każdego obszaru wskazano ogólną ocenę (OK/WYŁĄCZENIE/PROBLEM/BŁAD). Kliknięcie w nazwę obszaru rozwinie szczegółowe informacje o tym obszarze: pytania audytowe, wykryte problemy oraz dodatkowe wskazówki pomocne w ich usunięcie. W wybranych sytuacjach informacje te zostały podzielone na wspólne dla całego serwisu oraz odnoszące się jedynie do wybranych podstron.

W sytuacji wątpliwości czy potrzeby dodatkowych wyjaśnień prosimy o kontakt z zespołem audytowym IT BON.

  • Czy każda podstrona w pasku tytułowym okna przeglądarki wyświetla unikatowy zgodny z prezentowaną na stronie treścią tytuł oraz nazwę serwisu?
  • Czy na każdej podstronie zachowana jest kolejność tych informacji tzn. Najpierw nazwa podstrony a następnie tytuł serwisu?
  • Czy po otwarciu kilku podstron w przeglądarce, przełączanie pomiędzy nimi jest zrozumiałe?
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy zawarte na stronie wewnętrzne odsyłacze przenoszą fokus ScreenReadera do właściwego miejsca?
  • Czy ich nazwy są adekwatne do obszarów, do których one prowadzą?
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy wszystkie linki posiadają tekstowy opis?
  • Czy w obrębie wyświetlonej strony ich opisy się nie powtarzają co może utrudnić ich identyfikację?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • W serwisie występują odnośniki bez treści odczytywanej przez technologie wspomagające

  • Czy na stronie występuje prawidłowy znacznik określający jej język?
  • Czy po przełączeniu języka strony screenreader przełącza także język syntezatora mowy?
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy każda strona posiada nagłówek pierwszego poziomu?
  • Czy używane na stronach nagłówki zachowują swoją gradację?
  • Czy dobrze dzielą stronę na sekcje?
  • Czy w całym serwisie zachowana jest ich identyczna struktura?
  • Czy poruszając się przy ich pomocy możesz zorientować się w układzie strony?
  • Czy za ich pomocą jesteś w stanie dotrzeć do każdego obszaru strony?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Strony serwisu mogą posiadać wielokrotne nagłówki H1.

  • Czy wszystkie elementy graficzne, które nie są elementami ozdobnymi posiadają alternatywne opisy?
  • Zwróć szczególną uwagę na graficzne elementy sterujące. Czy program odczytu ekranu odczytuje wszystkie ważne elementy graficzne i czy czegoś nie pomija?
  • Czy bardziej złożone elementy graficzne zostały wyposażone w dłuższy opis?
  • Czy ozdobne elementy graficzne są pomijane (posiadają pusty opis alternatywny)?
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Przykładowe grafiki mają jednakową treść alternatywną zarówno gdy pełnią rolę odnośnika jak i w sytuacji elementu ozdobnego.
    • W sytuacji, gdy grafika ma pełnić rolę ozdobną musi posiadać psutą wartość znacznika "alt".

  • Czy formularze są prawidłowo oznaczone znacznikami formularza i czy screenreader bez problemu je na stronie odnajduje?
  • Czy struktura formularza jest logiczna (logiczna kolejność pól)?
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy każde pole w formularzu jest powiązane z tekstową etykietą, albo posiada tekst alternatywny i czy screenreader je odczytuje?
  • Czy program odczytu ekranu ma dostęp do każdego pola i czy mają one logiczny układ?
  • Czy screenreader odczytuje wyświetlone w nim informacje – dotyczy to przede wszystkim list rozwijanych. Czy po wybraniu z listy rozwijanej elementu strona automatycznie się nie przeładowuje?
  • Czy wszystkie zdarzenia rozwinięcia i zwinięcia się list przez program odczytu ekranu są sygnalizowane?
  • Czy do każdego pola można dotrzeć z klawiatury?
  • Czy prawidłowo są odczytywane stany takich elementów jak pola wyboru i przyciski radiowe?
  • Czy program odczytu ekranu nie jest w jakimś polu blokowany?
  • Czy w każdym polu edycyjnym można bez problemu pisać?
  • Czy podpowiedzi są przez screenreader odczytywane i czy nie przeszkadzają one przy wypełnianiu formularza?
  • Czy przyciski graficzne formularzy mają alternatywne opisy tekstowe i czy program odczytu ekranu je odczytuje?
  • Czy wyraźnie są oznaczone pola konieczne do wypełnienia i czy program odczytu ekranu to sygnalizuje?
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy informacje o braku wypełnionego pola, albo o nieprawidłowym wpisie danych są sygnalizowane w sposób dostępny dla screenreadera, i czy nie mają wyłącznie wizualnej formy?
  • Czy informacje o błędach są umieszczane przy polu, którego one dotyczą?
  • Czy wyświetlane okna komunikatów są przez screenreader odczytywane i czy przy użyciu klawiatury można wybrać znajdujące się w nich przyciski?
  • Czy formularz jest odporny na błędy, tzn. Czy wprowadzenie błędnej danej, niewprowadzenie danej obowiązkowej lub inne przeładowanie formularza nie powoduje utraty danych i ponownego ich wprowadzenia?
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy pozostałe dynamiczne elementy strony takie jak zakładki i inne elementy rozwijane, są obsługiwane przy użyciu screenreadera?
  • Czy program odczytu ekranu sygnalizuje związane z nimi zdarzenia np. Wyświetlenie, lub ukrycie tekstu, albo przełączenie zakładki?
  • Czy przy użyciu screenreadera można się zorientować, która zakładka jest wybrana i jaki element jest zwinięty, albo rozwinięty?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Przy niektórych linkach w menu ScreenReader wypowiada komunikat rozwijane. Po ich kliknięciu nic się nie dzieje. Nie działa link przełącz menu. Umieszczone przy linkach punktory odczytywane są jako puste linki. Podczas nawigacji po stronie przy użyciu klawiszy szybkiej nawigacji tj. "k" i "shift+k" fokus zatrzymuje się na punktorze. W takiej sytuacji naciśnięcie entera nie aktywuje linku.
    • Elementy rozwijalne menu głównego nie są dostępne za pomocą klawiatury.
    • Serwis posiada elementy sterujące nie dostępne za pomocą klawiatury.
    • W serwisie występują przyciski bez etykiety tekstowej.

  • Czy wszystkie elementy, które można kliknąć są dostępne za pomocą klawiatury?
  • Czy screenreader wywołuje związane z nimi akcje i czy są one dobrze przez program odczytu ekranu sygnalizowane?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Elementy menu głównego nie są dostępne z poziomu klawiatury.

  • Czy na stronie są prawidłowo wstawione znaczniki landmarków?
  • Czy strona w ogóle posiada zdefiniowane elementy semantyczne definiujące obszary strony (znaczniki html5: obszar nagłówka/stopki/nawigacji/artykułu)
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy wyświetlane na slajdach informacje graficzne mają odpowiedniki tekstowe?
  • Czy można wstrzymać i wznowić wyświetlanie się slajdów?
  • Czy można samodzielnie przy użyciu screenreadera wyświetlać po kolei slajdy?
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Przyciski sterowania slajderem mają niewystarczające etykiety "1" "2" i nie informują, do czego służą.
    • Slajder nie ma przycisku zatrzymania.

  • Czy treści tabelaryczne są objęte znacznikami tabeli?
  • Czy tabele są równo mierne i proste do zrozumienia gdy się je przegląda przy użyciu screenreadera?
  • Czy wiersze zawierające nagłówki tabel znajdują się w tej samej tabeli co pozostałe dane?
  • Czy nagłówki kolumn i wierszy oznaczone są znacznikami nagłówków i czy podczas poruszania się po tabeli są one przez screenreader odczytywane?
  • Czy tabele nie są zagnieżdżone co utrudniłoby ich zrozumienie?
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • W obszarze wydarzenia nierównomierna tabela kalendarza. Trzeba sprawdzić jak będzie się zachowywała, gdy zostanie wypełniona danymi.

  • Czy jakieś miejsca na stronie nie zostały ukryte przed dostępem dla screenreadera a jeżeli tak, to czy zostały stworzone alternatywne mechanizmy?
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy serwis wyświetla informację o braku znalezionych treści?
  • Czy wyniki wyszukiwania są poprzedzone znacznikiem nagłówka i czy szybko można do nich dotrzeć?
  • Czy łatwo można odczytać ile wyników zostało znalezionych?
  • Czy każdy kolejny wynik został poprzedzony znacznikiem html takim jak nagłówek, element listy, link, który z poziomu screenreadera umożliwia szybkie poruszanie się po ich liście?
  • Czy jeżeli wyniki są porcjowane to w łatwy sposób można dotrzeć do linków wyświetlających kolejne ich porcje?
  • Podstrona: https://demo1.ckc.uw.edu.pl/
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi:
    • Mechanizm wyszukiwania opiera się na wywołaniu mechanizmu okna modalnego, który nie przejmuje fokusa klawiatury - niemożliwe jest wpisanie hasła wyszukiwania bez kliknięcia myszą.
    • Brak informacji o wynikach wyszukiwania.
  • Podstrona: Uwagi wspólne dla całego serwisu
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi:
    • Link wyświetlający wyszukiwarkę nie sygnalizuje żadnego działania.
    • Przycisk "otwórz wyszukiwarkę" otwiera okno modalne i nie przenosi do niego fokusu klawiatury.
    • Przycisk zamykania wyszukiwarki ma niewystarczającą etykietę.
    • Strona wyników wyszukiwania nie zawiera informacji o ilości znalezionych wyników

  • Czy serwisu posiada mapę strony lub inny spis treści wszystkich działów tematycznych?
  • Czy struktura treści strony jest zrozumiała?
  • Czy informacje na stronie zorganizowane są w sposób logiczny, intuicyjny, umożliwiający ich łatwe odnajdywanie?
  • Czy strona posiada kontakt do administratora strony?
  • Czy elementy o tej samej funkcjonalności są identyfikowalne w analogiczny sposób?
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Struktura i zrozumiałość ok, mapy brak

  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Informacja o cookies - przyciski Tak Nie - nie zawierają informacji, czego dotyczą.

  • Czy spełnione są minimalne wymogi kontrastu dla elementów tekstowych oraz aktywnych elementów graficznych tj. Graficzne przyciski?
  • Czy dla dla zwykłych czcionek i istotnych informacji prezentowanych graficznie kontrast do tła wynosi przynajmniej 4,5:1 ?
  • Czy dla dużej czcionki (ponad 18 punktów lub 14 punktów czarnym kolorem) kontrast do tła wynosi przynajmniej 3:1?
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Serwis zawiera elementy niespełniające wymogów kontrastu.

  • Czy fokus klawiatury jest widoczny dla wszystkich aktywnych elementów serwisu?
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Serwis może ukrywać widoczność fokusu klawiatury.

  • Czy wszystkie elementy aktywne, wyzwalane wskazaniem kursora lub fokusem są prawidłowo obsługiwane z klawiatury (umożliwiają odrzucenie/zatwierdzenie/pominięcie)?
  • Czy strona nie posiada pułapek fokusa (obszaru, z którego nie jest możliwe wyjście jedynie za pomocą klawiatury)?
  • Czy wszystkie elementy interfejsu użytkownika są jednoznacznie identyfikowalne poprzez ich nazwy/etykiety ?

  • Dostępność elementów rozwijalnych dla screenreaderów, oraz dla różnych sposobów dostępu (klawiatura, mysz)?
  • Treści ładowane dynamicznie (dostępność dla screenreaderów, informacja dla screenreaderów o zmianie treści)

  • Możliwość zatrzymania lub ręcznej zmiany?
  • Dostępność informacji ( czy slajdy zawierają opis tekstowy )
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Przyciski sterujące nie mają opisu tekstowego oraz nie ma możliwości zatrzymania przy użyciu klawiatury.

  • (Możliwość skalowania czcionki, dynamiczne dopasowanie zawartości do wielkości ekranu)?
  • Czy strona umożliwia skalowanie czcionki?
  • Czy strona pozostaje czytelna po podwojeniu wielkości czcionki?
  • Czy tekst po przeskalowaniu prawidłowo zawija się do obszaru dostępnego okna?
  • Czy układ treści nie wymusza orientacji wyświetlania?
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy odnośniki w treści są prawidłowo wyróżnione (dodatkową cechą poza kolorem)?
  • Czy ważne informacje, np. W formularzach, są właściwie wyróżnione (nie tylko kolorem)?
  • Czy elementy o tej samej funkcjonalności są identyfikowalne w analogiczny sposób?
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Serwis posiada odnośniki wyróżnione tylko kolorem.

  • Czy poruszając się za pomocą klawisza TAB kolejność poruszania się fokusa jest logiczna?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Serwis ukrywa położenie fokusu klawiatury. Błąd przeniesienia fokusu do modalnego okna wyszukiwania.

  • Czy nie występują błędy HTML (nie domknięte znaczniki, źle zagnieżdżone znaczniki)
  • Ocena: Problem
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • W serwisie występują problemy z walidacją HTML.

  • Czy odstęp między wierszami wynosi co najmniej 1.5 krotność rozmiaru czcionki?
  • Czy odstęp pomiędzy akapitami wynosi co najmniej 2 krotność rozmiaru czcionki?
  • Czy odstęp pomiędzy literami wynosi co najmniej 0,12 krotność rozmiaru czcionki?
  • Czy odstęp między wyrazami wynosi co najmniej 0,16 - krotność rozmiaru czcionki
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy stałe elementy strony występują w tym samym, względnym porządku na wszystkich podstronach.?
  • Np. Link skocz do treści zawsze na początku strony
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy elementy mające taką sama funkcjonalność są tak samo identyfikowalne/opisane?
  • Czy podobne elementy o innej funkcjonalności mają inne, właściwe dla funkcjonalności opisy?
Ocena dla wszystkich podstron: OK

  • Czy wszystkie elementy interfejsu użytkownika są zrozumiałe/czytelne?
  • Czy graficzne przyciski posiadają odpowiedni label oraz title odpowiadający funkcji danego elementu?
  • Czy prezentacja komunikatów jest zrozumiała także przy użyciu technologii wspomagających (np. Graficzne oznaczenie zaznaczenia czy rejestracji posiada tekstowy odpowiednik)?
  • Ocena: Błąd
  • Uwagi wspólne dla całego serwisu:
    • Interfejs serwisu zawiera elementy niedostępne lub trudne w obsłudze.
    • Elementy rozwijalne menu głównego nie są dostępne przy użyciu klawiatury.